lauantai 14. helmikuuta 2015

Ympäristöystävällinen yritys kestää


Ympäristöä kuormittavat tahot voidaan varmaan jakaa kuluttajiin, yrityksiin ja julkiseen sektoriin. En osaa laittaa näitä suuruusjärjestykseen, mutta varmasti kaikki ovat isoja.

Markkinoinnin grand old professor Philip Kotler kirjoittaa kumppaneineen (Hermawan Kartajaya ja Iwan Setiawan) kiinnostavasti yrityksistä ja kestävästä kehityksestä, jota pitävät tulevaisuuden trendinä liike-elämässä. Pelkästään maapallon rajalliset resurssit pakottavat yritykset keksimään kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja.

Toiminnan kehittäminen kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti on siksikin hyödyllistä, että usein se merkitsee selviä kustannussäästöjä.

Ympäristönäkökulmien aito ottaminen huomioon nostaa myös yrityksen brändin tai brändien arvoa. Se saa työntekijät sitoutumaan tiiviimmin yritykseensä. Sillä on vaikutusta monien kuluttajien ostopäätöksiin.

Konsulttiyhtiö A.T. Kearneyn havaintojen mukaan ympäristöystävälliset yritykset ovat selviytyneet muita paremmin taloudellisesti vaikeina aikoina.

Economist Intelligence Unitin yli tuhatta eri puolilla maailmaa toimivaa johtajaa koskevan tutkimuksen mukaan ympäristökuormitusta vähentäneiden yritysten tulos on kasvanut ja osakkeen arvo noussut.

Jopa sellaiset yritykset kuin Wal-Mart ja DuPont ovat heränneet.

Tästä teemasta tarvitaan varmasti paljon lisää tutkimusta. Toivottavasti sitä tehdään ja toivottavasti se tulee vahvistamaan yllä mainittujen indikoimaa positiivista korrelaatiota.


Haluaisitko antaa äänesi tulevaisuuden lasten puolesta? Voit antaa pikkuisen äänen ryhtymällä jäseneksi Facebook -ryhmään Tulevaisuuden lasten puolesta. Jäsenyys ei sido mihinkään.


Lisää aiheesta:
Kotler, Kartajaya ja Setiawan: markkinointi 3.0, Talentum 2011

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti